Tekintettel a felhalmozódott immár évtizedes szakmai tapasztalatra, vannak dolgok, melyeket nem érdemes újból feltalálni, elég csupán követni a már bevált, eredményes megoldásokat és tanácsokat

Ideális helyszín és technológia önkiszolgáló autómosók számára

Két nagy csoportját különböztethetjük meg az önkiszolgáló rendszerű autómosó létesítmény telepítési helyszíneinek:

  1. Meglévő üzleti célú beruházáshoz kapcsolódó rész-, vagy kiegészítő szolgáltatás
  2. Önálló önkiszolgáló autómosó létesítmény (esetleg ezt kiegészítő szolgáltatásokkal)

egyszerű gépészetAz első csoportra jó példa lehet az üzemanyagtöltő állomásokra telepített, az alaptevékenységet jól kiegészítő, egyszerűbb, korlátozott szolgáltatáskörű berendezés. Ezek a legtöbb esetben a korábbi technológiai standardokat követve, elsősorban porsamponos üzemű eszközök, melyekhez nem kapcsolnak kefés lándzsát az egyszerűbb használat érdekében. (úgynevezett kefe nélküli technológia, korlátozott tisztítási képességekkel) Az ilyen berendezések esetében a felhasználó nem várja el a centerekre (2. csoport) jellemző széleskörű szolgáltatásokat és maximális tisztítási eredményt. Fő célja a használatnak a gyors, általános célú járműtisztítás. Ha ezeknél a berendezéseknél problémát tapasztal a mosási eredménnyel kapcsolatban, akkor az első sorban valamelyik technológiai összetevő hiányából fakad gépészeti oldalon. Ez főleg a helyhiánynak, vagy a szűk költségvetésnek köszönhető. Az autómosók mosási hatásmechanizmusát egy másik cikkben részletesen tárgyaljuk.

A telepítés helyszíne ezekben az esetekben a dolgok sajátosságai okán adottak. Döntést csupán olyan értelemben kell hozni, hogy az adott helyszínen érdemes-e a beruházást végrehajtani, illetve ha az erre adott válasz pozitív, akkor csupán a telepítendő eszköz típusának pontos meghatározása szükséges.

Üzemanyagtöltő állomások esetében a standard megoldás az egy-két mosóbeálló kiszolgálására alkalmas, ún. szekrényes építési módú berendezés. Ezek legegyszerűbb változatai többnyire elektromos vízmelegítővel szereltek és kizárólag minimális vízszűrő, vagy lágyító funkciókkal rendelkeznek. Az esetek nagyobb részében csupán (por-, vagy folyékony) samponos mosás és öblítés program érhető el szolgáltatásként.

Fontos megjegyezni, hogy az ilyen létesítmények helyszínén fellelhető berendezések az esetek nagyobb részében önálló mosócenterek technológiai kiszolgálására – a szolgáltatás korlátozottsága okán – nem is alkalmasak, de jelen esetben ezeknek nem is célja.

Az ennél fejlettebb berendezések esetében már a nagyobb, centerekhez hasonló technológiai megoldásokat kapjuk, még mindig technológiai rack-be, gépdobozba, vagy szekrénybe építve. Ezek a termékek is lehetnek elektromos üzeműek, vagy képesek külső forrásból meleg víz betáp fogadására. Elérhető ugyanakkor ezeknek gáz, vagy dízel üzemű változatai is, teljes körű vízkezelési rendszerrel, melynek alkalmazásával az elvi lehetősége adott a szélesebb körű szolgáltatások megteremtésének.

Kiegészítő jelleggel alkalmazott önkiszolgáló autómosási szolgáltatás:

  1. Üzemanyagtöltő állomásra telepített rendszerek (1-3 beálló),
  2. Nagyobb (egyéb technológiákat követő) mosólétesítmények kiegészítő szolgáltatása (1- beállóra)
  3. Szervizállomásokhoz kapcsolódó szolgáltatások (1-2 beállóra),
  4. Önálló telephellyel rendelkező vállalkozások saját, vagy idegen gépjárművek tisztítására kiépített infrastruktúra (1-2 beállóra)

Beruházási tanácsok önkiszolgáló autómosó építéshezA második nagy csoportba sorolt, önálló önkiszolgáló mosócenterek esetében néhány alapvető szempontot érdemes szem előtt tartani.

Magyarországon immáron nem beszélhetünk egyértelműen keresleti piacról, azaz közel sem áll biztos lábakon a „fejletlen”, vagy a „még szabad a piac” kitétel. Alig-alig találunk olyan nagyobb, vagy közepes méretű települést, ahol legalább egy, esetenként kettő, vagy ennél is több létesítmény ne várná az ügyfeleket. Más kérdés persze ezek életkora, szolgáltatási és esztétikai színvonala, valós piaci ereje. Fontos azonban minden egyes befektetési döntés előtt nagyon alaposan áttekinteni az aktuális piaci helyzetet és számba venni a környezetben fellelhető valamennyi technológiailag azonos, vagy eltérő konkurens szereplőt. Soha ne higgyünk az olyan általános kijelentéseknek, mely szerint ez egy feltétel nélküli „biztos üzlet”, egy „nyerőgép”, vagy „nincs is min gondolkodni”. Éppenséggel volna min gondolkodni és volna mit számba venni, éppen úgy, mint bármilyen más felelősséggel meghozott üzleti döntés alkalmával.

Egy-egy önálló autómosó center beruházása sok 10 millió forintos befektetési döntés, mely a következő 15 évre szól. (A hazánkban forgalmazott komolyabb gépészeti rendszerek tervezett élettartama 10-12 év a nagyszerviz előtt, mely ezt követően is megbízható szolgáltatást biztosíthat)


Mindez két dolgot jelent egyszerre: A befektetésnek üzletileg eredményesnek kell lennie, mindezt a piaci folyamatokat 10-15 éves távlatban a lehető legpontosabban jósolva. Kérdés tehát?

  • Valóban elég lesz két programpont (sampon/öblítés) mondjuk 5 év múlva is, nyakunkon két további szolgáltatóval, akiknek 6-7 szolgáltatási programjuk van? (Szolgáltatást szélesíteni a legtöbb esetben gyakorlatilag lehetetlen, pláne elmagyarázni, hogy most már ez is van, eddig meg nem volt, mert… eddig nem gondoltunk rá)
  • Jó lesz nekem az, ha az „ügyes kezű” barátom építi meg az épületszerkezetet a következő 15 évre? (Elavult esztétikájú, kétes minőségű épületszerkezet cseréje nem olcsó mulatság)
  • Biztos az, hogy soha, de soha nem lesz szüksége (pláne az ügyfeleimnek) kefés programra? (Kérdezze meg a berendezés gyártóját mennyibe kerülne utólag egy kefe funkció rendszerbe kapcsolása: Meg fog döbbenni!)
  • Biztos, hogy a választott technológia megbirkózik minden helyzetben, valamennyi szennyeződés fajtával egyetlen lándzsát kézben tartva? (Érdemes kipróbálni magunknak is a „kefe nélküli technológia szlogent” egy 2 hónapja mosatlan, bogárral fedett, sötét színű autón, mielőtt erre választ adnánk)
  • Az elkészített üzleti tervem – már ha van ilyen – tényleg biztosítja az adott technológiai megoldás mellett a megfelelő mértékű árrést? (Minden technológiai például más és más folyadék hőmérsékletet ír elő, nem beszélve az adott megoldás szervizigényéről.)

Jó tanácsok a megfelelő helyszín kiválasztásához

Legyen őszinte legalább önmagával szemben. Igyekezzen úgy megítélni egy beruházási helyszínt, ahogy Ön is látná azt későbbi ügyfélként. Tegyen fel egyszerű kérdéseket magának és igyekezzen őszintén válaszolni ezekre. Kövesse azokat az egyszerű szabályokat és tapasztalatokat, melyek a sikeres beruházásokat jellemzik.

  1. Ha már én nem találtam meg az ajánlott helyszínt könnyen, akkor mások hogyan fogják? (lassabb, elhúzódó bevezetési időszak…)
  2. Az átlag ügyfél szereti valamivel összekötni a járműmosást, pl.: egy bevásárlás. Az ideális helyszín lehetőleg közel esik egy fontosabb kereskedelmi központhoz jövet menet, vagy éppen ahhoz kapcsolódik.
  3. Nagyobb közlekedési csomópontok előnyösek lehetnek a folyamatos gépkocsi áramlás okán,
  4. Mindenképpen főút mellé érdemes a létesítményt elhelyezni,
  5. A sebességhatár lehetőség szerint ne legyen 50 km/óra felett,
  6. Legyen a teleknek közvetlen, vagy jól követhető be- és kihajtási lehetősége,
  7. A telek formája inkább téglatest alakú,
  8. Hosszabbik oldala az úttal párhuzamos a lehető legkedvezőbb vizuális erő elérésére,
  9. A telek mérete tegye lehetővé a létesítmény körüljárhatóságát a biztonságos és kényelmes közlekedés elérésére,
  10. Nem célszerű a mosólétesítmény területén belül a nagyobb szintkülönbség,
  11. Lehetőleg telken belül álljanak rendelkezésre a közművek,
  12. Szennyvízcsatorna csatlakozás mindenképpen szükséges az üzemeltetéshez,
  13. Esővízcsatorna szintén igen fontos feltétele a terület üzemeltetésének, ennek hiányában szikkasztani kell a csapadékvizet, mely vízjogi engedély létesítését is jelentheti egyben,
  14. Villamos, víz és gázközmű rendelkezésre állása nagyobb létesítmények esetében szükséges,
  15. Lehetséges fúrt kútról való üzemeltetés, azonban ez esetben a vízminőség nagyon fontos szempont, mely hatással van a mosási eredményre és a berendezés élettartamára.

Új DiBO Beruházások

Egy válasz erre Beruházási tanácsok
  1. […] hiszen így feltétezhetően a beruházás helyszíne már adott. Az önkiszolgáló autómosók két fő csoportjával kapcsolatban egy másik cikkünkben talál […]


[fel]

Szóljon hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..