Érdemes egy kicsit jobban elgondolkodni a nyitott mosóállás esetleges hátrányairól egy önkiszolgáló autómosó létesítmény esetében. Mert bár ezek a fajta beállók nyilván olcsóbban építhetőek, de ennek az olcsóságnak talán valami másfajta “ára” van. A laikus szem számára a 3+1, vagy 4+1 számkombináció egyszerű összeadásnak hat. Az önkiszolgáló autómosás világában ezzel a stilisztikai módszerrel fejezzük ki a fedett és nyitott mosóállások számát az adott létesítményen belül. Korábbi bejegyzésünkben már szót ejtettünk a nyitott mosóállás mibenlétéről, azonban az ehhez kapcsolódó további információk is fontosak lehetnek a létesítmény kialakításának szakaszában.

Nyitott mosóállást elsősorban a következő esetekben alakítanak ki önkiszolgáló autómosókon belül:
  • Nem lehetséges a fedett beállók kialakítása
  • Nincs pénz a tetőzet kialakítására egyes, vagy az összes mosóbeállóra
  • Tudatosan kerül kialakításra nyitott beálló a magasabb járművek befogadására

Az utóbbi esetben rendszerint az összes mosóállás csupán kisebb része kerül ilyen módon megépítésre. Ez rendszerint 1-2 mosóbeállót jelent a létesítmény méretétől függően. Minden esetben a mosóállások sorának utolsó beállója a fedetlen.

A fedetlen mosóbeálló nyilván kisebb beruházási költséggel jár. Ez természetesen az épület hiányának köszönhető. Bár a beálló fedetlen, de egy karos rendszerű tartószerkezet kialakítása elengedhetetlen a mosólándzsákat függesztő forgókarok rögzítésére, illetve a vezetékelés kialakítására. Gépészeti és alépítményi szintén nincs különbség a fedett, illetve fedetlen beálló helyek között.

A nyitott mosóállások nagyjából két fajta előnyt hordoznak:
  1. Alacsonyabb beruházási költség
  2. Magasabb építésű járművek befogadásának képessége

A fedett járműmosó beállóhelyeket nem érdemes 3,1 méter nettó magasságnál nagyobb belső építménymagassággal építeni, ugyanis ez esetben az ott tartózkodó ügyfél alacsonyabb komfort érzettel, a környezeti hatásoknak jobban kitetten tartózkodhat. A megfelelő belső magasság csökkenti a légmozgások hatásait, jobb láthatóságot eredményez a hagyományos megvilágítás alatt és egyszerűsíti a mennyezeti forgó karok használatát. Ezen túl, a magasabb építmény nyílván drágább is.

Mik a nyitott mosóállás hátrányai?
  1. A nyitott mosóállásnak alacsonyabb a vizuális ereje, azaz tető és oldalfal(ak) hiányában, kisebb mértékben képes hozzájárulni a létesítmény látványerejéhez.
  2. A nyitott mosóálláson az ügyfél a szabad ég alatt végzi a járműtisztítást télen-nyáron.
  3. A vegyzerek nagyobb hányada papírforma szerint napfényben nem, vagy csak korlátozottan használható, különösen a nyári, melegebb hónapokban.
  4. A szabad ég alatt az erős napsugárzás okozta felülethevülés csak korlátozottan csillapítható.
  5. A nyitott mosóállást használó nagyobb járművek kiszolgálására érdemes és szükséges is nagyobb alapterületűre építeni a beállóhelyet, mely értelemszerűen drágítja az alépítményi munkát.
  6. A nyitott mosóállást használó nagyobb járművek rendszerint nagyobb mennyiségű iszapos szennyeződést ürítenek a karosszériáról, így arányaiban gyorsítják az iszapterek eltelését.
  7. Ezek a járművek az átlagosnál nagyobb mértékben veszik igénybe a mosókeféket, így ezek elhasználódása is rövidebb idő alatt történik.
  8. Ezek a járművek kialakításuknál fogva gyakrabban ejtik csapdába a magasnyomású tömőket, így ezeknek a beállóknak az esetében gyakoribbak a tömlőkopások és nem várt tömlőrobbanások.
  9. A nagyobb méretű járművek tisztítása értelemszerűen hosszabb ideig tart, mely a bevétel szempontjából talán elsőre jól is hangzik, de az ügyfélforgási sebességet csökkenti, mely növeli-növelheti a várakozási időd a csúcsidőszakban.
  10. A nyitott mosóállásokat az átlagos járművezető nem szívesen használja. Különösen abban az esetben van hátrányban az ilyen mosóállás a többiekkel szemben, ha nagyobb számú fedett mosóállással konkurál egyazon létesítményen belül. Ez akár 40-50%-os bevételhátrányt is jelenthet.
  11. A nyitott mosóállásokat a teherjárművek kényszerből használják, míg a személyautók elsősorban puffer megoldásként a csúcsidőszakban.

Ha a fenti sorokból esetleg valamifajta, a nyitott mosóállásokkal szembeni ellenérzést olvasna ki, akkor Ön ráérzett a mondandónkra. Maradjon itt azonban egy kivételes, megengedő közbevetés:

5 mosóállás esetében tartjuk első esetben hasznosnak, akár nagyvárosi környezetben is egy fedetlen (nyitott) mosóállás kialakítását.
Egy válasz erre A nyitott mosóállás hátrányai
  1. […] A nyitott mosóállás hátrányai kapcsolatban az alábbi linken olvashat részletesebben: A nyitott mosóállás hátrányai […]


[fel]

Szóljon hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..