Érdemes egy kicsit jobban elgondolkodni a nyitott mosóállás esetleges hátrányairól egy önkiszolgáló autómosó létesítmény esetében. Mert bár ezek a fajta beállók nyilván olcsóbban építhetőek, de ennek az olcsóságnak talán valami másfajta “ára” van. A laikus szem számára a 3+1, vagy 4+1 számkombináció egyszerű összeadásnak hat. Az önkiszolgáló autómosás világában ezzel a stilisztikai módszerrel fejezzük ki a fedett és nyitott mosóállások számát az adott létesítményen belül. Korábbi bejegyzésünkben már szót ejtettünk a nyitott mosóállás mibenlétéről, azonban az ehhez kapcsolódó további információk is fontosak lehetnek a létesítmény kialakításának szakaszában.
Nyitott mosóállást elsősorban a következő esetekben alakítanak ki önkiszolgáló autómosókon belül:
- Nem lehetséges a fedett beállók kialakítása
- Nincs pénz a tetőzet kialakítására egyes, vagy az összes mosóbeállóra
- Tudatosan kerül kialakításra nyitott beálló a magasabb járművek befogadására
Az utóbbi esetben rendszerint az összes mosóállás csupán kisebb része kerül ilyen módon megépítésre. Ez rendszerint 1-2 mosóbeállót jelent a létesítmény méretétől függően. Minden esetben a mosóállások sorának utolsó beállója a fedetlen.
A fedetlen mosóbeálló nyilván kisebb beruházási költséggel jár. Ez természetesen az épület hiányának köszönhető. Bár a beálló fedetlen, de egy karos rendszerű tartószerkezet kialakítása elengedhetetlen a mosólándzsákat függesztő forgókarok rögzítésére, illetve a vezetékelés kialakítására. Gépészeti és alépítményi szintén nincs különbség a fedett, illetve fedetlen beálló helyek között.
A nyitott mosóállások nagyjából két fajta előnyt hordoznak:
- Alacsonyabb beruházási költség
- Magasabb építésű járművek befogadásának képessége
A fedett járműmosó beállóhelyeket nem érdemes 3,1 méter nettó magasságnál nagyobb belső építménymagassággal építeni, ugyanis ez esetben az ott tartózkodó ügyfél alacsonyabb komfort érzettel, a környezeti hatásoknak jobban kitetten tartózkodhat. A megfelelő belső magasság csökkenti a légmozgások hatásait, jobb láthatóságot eredményez a hagyományos megvilágítás alatt és egyszerűsíti a mennyezeti forgó karok használatát. Ezen túl, a magasabb építmény nyílván drágább is.
Mik a nyitott mosóállás hátrányai?
- A nyitott mosóállásnak alacsonyabb a vizuális ereje, azaz tető és oldalfal(ak) hiányában, kisebb mértékben képes hozzájárulni a létesítmény látványerejéhez.
- A nyitott mosóálláson az ügyfél a szabad ég alatt végzi a járműtisztítást télen-nyáron.
- A vegyzerek nagyobb hányada papírforma szerint napfényben nem, vagy csak korlátozottan használható, különösen a nyári, melegebb hónapokban.
- A szabad ég alatt az erős napsugárzás okozta felülethevülés csak korlátozottan csillapítható.
- A nyitott mosóállást használó nagyobb járművek kiszolgálására érdemes és szükséges is nagyobb alapterületűre építeni a beállóhelyet, mely értelemszerűen drágítja az alépítményi munkát.
- A nyitott mosóállást használó nagyobb járművek rendszerint nagyobb mennyiségű iszapos szennyeződést ürítenek a karosszériáról, így arányaiban gyorsítják az iszapterek eltelését.
- Ezek a járművek az átlagosnál nagyobb mértékben veszik igénybe a mosókeféket, így ezek elhasználódása is rövidebb idő alatt történik.
- Ezek a járművek kialakításuknál fogva gyakrabban ejtik csapdába a magasnyomású tömőket, így ezeknek a beállóknak az esetében gyakoribbak a tömlőkopások és nem várt tömlőrobbanások.
- A nagyobb méretű járművek tisztítása értelemszerűen hosszabb ideig tart, mely a bevétel szempontjából talán elsőre jól is hangzik, de az ügyfélforgási sebességet csökkenti, mely növeli-növelheti a várakozási időd a csúcsidőszakban.
- A nyitott mosóállásokat az átlagos járművezető nem szívesen használja. Különösen abban az esetben van hátrányban az ilyen mosóállás a többiekkel szemben, ha nagyobb számú fedett mosóállással konkurál egyazon létesítményen belül. Ez akár 40-50%-os bevételhátrányt is jelenthet.
- A nyitott mosóállásokat a teherjárművek kényszerből használják, míg a személyautók elsősorban puffer megoldásként a csúcsidőszakban.
Ha a fenti sorokból esetleg valamifajta, a nyitott mosóállásokkal szembeni ellenérzést olvasna ki, akkor Ön ráérzett a mondandónkra. Maradjon itt azonban egy kivételes, megengedő közbevetés:
[…] A nyitott mosóállás hátrányai kapcsolatban az alábbi linken olvashat részletesebben: A nyitott mosóállás hátrányai […]