Ki a konkurens?

Az önkiszolgáló autómosó létesítmények természetes konkurensei a következők:

  1. Egy másik, hasonló önkiszolgáló autómosó
  2. Kézi autómosó (technológiától független)
  3. Kefés roll-over autómosó
  4. Mosóutca
  5. Házi autómosás

Előre szeretném leszögezni, hogy minden a listában felsorolt autómosó típus konkurens, amennyiben ’lőtávon’ belül van. Csupán az nem mindegy, hogy milyen mértékben. Jövendőbeli önkiszolgáló autómosónk helyszínének kiválasztásánál természetesen a konkurenciát is fel kell mérni.

Elkezdtünk tehát gondolkodni egy önkiszolgáló autómosó létesítésén az adott településen, vagy településrészen és szeretnénk eldönteni érdemes-e belevágni a dologba a konkurencia tekintetében. A legjobb, amit tehetünk, hogy számba vesszük Őket.

Ha a településen élünk, nyilván egyszerűbb a dolgunk. Otthonosabban mozgunk, biztos ismerjük is ezeket a szolgáltatókat, talán véleményünk is van róla, vagy le tudjuk informálni Őket. Legyünk őszinték magunkkal és ne csak a saját tapasztalatainkra, illetve a „tudom én ezt jobban” fordulatra hagyatkozzunk.

Ha idegenek vagyunk a pályán, érdemes először benzinkutakon, taxisoktól, vagy autósoktól érdeklődni. Mindenkinek van egy kedvenc helye, csak fel kell írnunk egy listába. Fontos, hogy mindenképpen számba vegyük a közeli önkiszolgáló autómosókat is.

A következő lépés ezek lelátogatása, színvonaluk, állapotuk ellenőrzése. Érdemes informálódni arról is, hogy az ügyfelek hogyan vélekednek a szolgáltatásokról.

Hogy valódi helyén tudjuk kezelni a dolgokat, megosztok Önnel néhány fontos érdekességet.

Nagyon-nagyon kevés olyan kézi autómosó van hazánkon, amely objektív üzleti megítélés alapján eredményesnek tekinthető.

Nyugat-Európában gyakorlatilag eltűnőben vannak a klasszikus kézi autómosók. Mára csupán szűkebb, vagyonos réteg kiszolgálására specializálódott autókozmetikák maradtak talpon. Ennek oka a viszonylag magas élő munkaerő költség, a viszonylag lassú kiszolgálás és a megváltozott ügyfél preferenciák.

Tőlünk nyugatabbra a fejlett autómosó centrumok két részből állnak. Egy komoly mosóutcából és egy ezt kiegészítő komoly mérető önkiszolgáló autómosó létesítményrészből.

Vannak országok, ahol mára két fő piaci szereplőtípus maradt, az előbb említett mosóutcák és az önkiszolgáló jellegű autómosók. A többi piaci szereplő egészen apró szelettel részesül a tortából.

Jöjjön tehát néhány tanács, meglátás, mely tapasztalatainkra épülnek és az Ön tájékozódását hivatott segíteni:

  • Minden 5.000 fős település lélekszámra javaslunk egy darab minőségi önkiszolgáló autómosó beállót létrehozni egy adott 8-10 kilométeres földrajzi egységen belül.
  • 10.000 fős település lélekszám alatt a listában megjelölt konkurens fajták viszonylag komoly piaci hatással rendelkeznek és hátrányosan érintik az Ön beruházásának eredményességét.
  • 10.000 fő feletti lakosságszám esetén a fent említett hatás drasztikusan csökken.
  • Az önkiszolgáló autómosó legfontosabb konkurense egy másik önkiszolgáló autómosó, mely legalább azonos szolgáltatási színvonalat képvisel, megfelelően karbantartott és a piaci megítélése tartósan jó.
  • Az önkiszolgáló autómosó legkevésbé fontos konkurense a kézi autómosó. Ez egyszerűen abból fakad, hogy ezek a szolgáltatók nagyságrendekkel lassabb ügyfélkiszolgálásra képesek, szolgáltatási színvonaluk változó, illetve az ott dolgozók gyors fluktuációja miatt bizonytalan. Aki kézi autómosóba jár, többnyire ezt teszi a jövőben is, aki önkiszolgáló autómosóhoz szokott nagyon ritkán mozdul el a kézi autómosó irányába. Ezek a mosók kevés ügyfelet képesek egyébként is kezelni a lakosságszámhoz, és a járműmennyiséghez viszonyítva.
  • Az úgynevezett portál, vagy más néven roll-over mosóberendezések – a jármű áll és a mosó mosókapu mozog előre-hátra – közel azonos mosás eredményt produkálnak, ugyanakkor ezek minőségi fajtái Magyarországon kevésbé elterjedtek, a múlt rossz tapasztalatai és téves képzetei okán kevésbé kedveltek, ugyanakkor csupán lassabb ügyfélkiszolgálásra képesek.
  • Fontos konkurens a mosóutca, mely gyors járműkiszolgálásra képes, de más mosási elvet követ és gyakori problémák vannak a minőségével, különösen hazánkban. Rájuk azért érdemes odafigyelni! A jövő egyik fontos piaci szereplője a technológia.
  • Az otthoni autómosás a felgyorsult világunkban egyre körülményesebb, esetenként jogszabályok is tiltják, illetve a lehető legkárosabb az autó számára. Ezek az ’ügyfelek’ a technika természeténél fogva az önkiszolgáló autómosók irányába leggyorsabban mozdulók.

Mit figyeljek egy konkurens önkiszolgáló autómosó esetében?

A konkurens akkor veszélyes, ha az alábbiak teljesülnek:

  • Jövőbe mutatóan több fajta programlehetőséget kínál,
  • Igényes környezetben szolgáltat,
  • Fedett beállói vannak,
  • Legalább 3 beállója van,
  • Önálló létesítményként üzemel,
  • Jó, vagy stratégiai helyen található,
  • Jól karbantartott,
  • Meleg vízzel szolgáltat és ezzel nem spórol,
  • Minőségi vegyszert használ és ezt nem is titkolja, nem spórol vele.

Magyarán szólva, ha valaki már megvalósította legjobb tervei azonos létesítményt, akkor legyen óvatos és jobban figyeljen a potenciális piaci méret meglétére és a távolságra a konkurenstől.

Ha a konkurens mosó egy mosási és öblítési programmal rendelkezik, szegényes környezetben épült, gondozatlan, spórol a szolgáltatás erőforrásaival, bátran lehúzhatja a konkurencia listáról. Meg vannak számlálva a napjai. Ilyenre nagyon sok példát tudnék mondani! Ezektől a konkurensektől nagyon könnyű lesz megkülönböztetni az Ön új üzletét!

Szóljon hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..