Alapesetben az önkiszolgáló autómosó fedett beállókkal építendő létesítmény. Vannak persze olyan, csupán egy autómosó beálló kiszolgálására alkalmas berendezések, melyek árához, színvonalához képest a fedés aránytalanul magas költséget jelentene és nem is várják el a felhasználók azt, ezért ezeket alapból tetőszerkezet nélkül installálják. A komolyabb gépészeti rendszerekhez kapcsolódóan azonban többnyire fedett beállók épülnek.

Miért van szükség fedett autómosó beállókra?

Az persze logikusan hangzik, hogy az átlagos ügyfél – kevés kivételtől eltekintve – esőben ritkán mos autót, de nem is ez a legfőbb oka a tetőszerkezetnek. Ha jobban megnézzük az egyes mosóállások építési módját, rögtön feltűnhet a mennyezeti forgókonzol(ok) függesztési sajátossága. A kényelmes használhatóság érdekében ezeket elsősorban a mennyezetre, ezen belül is az azt átívelő kereszttartóra szokás szerelni. Az említett kereszttartóhoz kapcsolódóan történik a konzoloknak a rendszerbe kapcsolása is, programsajátosságoktól függően alacsony, vagy magas nyomású tömlőkön keresztül. Adva van tehát a kereszttartó és a függesztési teherbírás igénye.

A téli hónapokban a fedett beállók fagyvédelme is optimálisabban oldható meg. Gátolja is egyben a lehulló hó nagyobb tömegű lerakodását a mosótérben, megkönnyítve a padlófűtés munkáját.

Kevés felhasználó, illetve üzemeltető van tisztában azzal a nagyon fontos körülménnyel, hogy az autóápolási vegyszerek – típustól, márkától függetlenül – csak naptól védett helyen alkalmazhatóak. Különösen a nyári hónapokban okozhat komolyabb problémát az áthevült jármű felületre felvitt, rászáradt és a közvetlen napsugárzásnak is kitett vegyszer. Általános elv ezeknek a vegyi anyagoknak a használata során a gépkocsi felületének legalább kézmeleg hőmérsékletre történő hűtése. Szintén el kell kerülni a közvetlen napsugárzást a használat során.

Ezt a feltételt elsősorban fedett beállóban lehet könnyen biztosítani. Így hát ezek a tetőszerkezetek a délebbi országokban elsősorban ’Black out’ jellegűek, azaz semmilyen formában a fényt át nem eresztő tetőzet az elterjedt, míg hazánkban, vagy tőlünk északabbra az UV védelemmel ellátott polikarbonátfedés is megengedett.

Van még két, kevesekben tudatosodott előnye a fedett beállóknak:

  1. Erősebb vizualitás, hiszen sokkal könnyebben észrevehető egy fedett beálló.
  2. Intimitás és az időjárás elleni védelem biztosítása az ügyfél számára a tevékenység végzése során.

Milyen magasan legyen a fedett mosóbeálló tetőzete?

Nincs egyértelmű iránymutatás a tetőszerkezet ideális magasságára vonatkozóan, de általában elmondható, hogy a kizárólag személygépkocsik kiszolgálására alkalmas mosóbeállók nettó, azaz szabad magassága minimum 3.000 mm, de elterjedtebb a személy és kis teherjárművek együttes kiszolgálására a 3.200 mm-es érték. Ennél magasabb, fedett beállók torznak hatnak, statikailag problémásabbak és nagyságrenddel kevesebb védelmet biztosítanak az előbb említett tényezőkkel szemben.

Nyitott beállók esetében a javasolt minimális nettó magasság, azaz a forgókonzolok legalacsonyabb pontja 4.200 mm.

Milyen hatással van a bevételre a fedés, vagy annak hiánya?

Amennyiben egy kizárólag nyitott beállókkal rendelkező mosót nézünk, a hatás elsősorban a konkurencia függvénye lesz. Ha egy közeli alternatív szolgáltató fedett állást biztosít, hasonló szolgáltatási szint mellett, a csatát elvesztettük. Az ügyfelek a fedett beállót fogják nagyobb gyakorisággal látogatni és elégedettebbek lesznek az ott tapasztaltakkal. (Ha nincs konkurencia, nagyjából 15%-20%-kal alacsonyabb bevételre számíthatunk egy fedett létesítményhez képest, mely csökkenés az ilyen helyeket kevésbé kedvelő autósok preferenciájából fakad.)

2 beállóhelyes önkiszolgáló autómosó esetében nem javasoljuk a hibrid megoldást (nyitott/fedett). Ez túl nagymértékben zavarja meg az ügyfeleket még akkor is, ha a nyitott beálló magasabb építési módú járműveket is képes kiszolgálni. Ráadásul ebben az esetben a vizuális értékből is veszítünk, hiszen a felületes tekintet csupán egy beállót fog észlelni.

3 beálló számtól kezdődően lehet érdemes elgondolkodni a nyitott beálló alkalmazásán, de fontos tisztában lennünk azzal a nagyságrendi szabállyal, mely szerint egy adott, minimum 3-4 beálló helyes önkiszolgáló autómosóban, ahol nagyobb számban fedett beállók találhatók, a nyitott állás bevétele a fedettek által produkált érték 50-60%-át teljesíti csupán. Mindez annak ellenére van így, hogy ezekben a beállókban magasabb építési módú járművek is lemoshatóak. Ők egyébként átlagosan jóval többet költenek egy-egy mosás alkalmával, viszont a mosás során a mosótérben töltött összes idő is lényegesen több.

Ennek oka, a természetes ügyfél preferencia a fedett beállók irányába, illetve a magas építésű járművek nagyságrendekkel alacsonyabb darabszáma. Összességében elmondható, hogy ilyen, nagyobb mosók esetében a nyitott állásokat a teherautók fogják előszeretettel használni, illetve egyfajta pufferként azok az autósok, akik kiszorulnak a pillanatnyilag foglalt fedett állásokból.

A fedett beállókon mosott teherjárművek erősebben szennyezettek, így az iszapterekben is arányaiban több lerakodás keletkezik általuk, mely gyakoribb elszállítást, ezen keresztül magasabb üzemeltetési költséget is jelent. A teherautó mosás során kimutatható arányos üzemidő használat alacsonyabb mint a személyautók esetében.

Nyilvánvalóan, a nyitott beálló kisebb beruházási költséggel valósul meg, bár célszerű ezeknek a beállóknak a padlószelvény méretét a fedett beállókhoz képest nagyobbra tervezni, akár 6.000 x 6.000 mm-re.

A nyitott mosóállás hátrányaival kapcsolatban egy másik cikkünkben részletesebben is írunk.

Javasoljuk, hogy 3, vagy ennél kisebb beálló szám alatt inkább ne építsen fedetlen beállót, csupán abban az esetben, ha nincs lehetőség a tetőszerkezet megvalósítására, illetve ha nincs a közelben ilyen jellegű konkurencia. Nagyvárosi környezetben egészen 4 beálló helyig javasoljuk a nyitott mosóállások alkalmazásának mellőzését.

5 mosóállás esetében tartjuk első esetben hasznosnak, akár nagyvárosi környezetben is egy fedetlen mosóállás kialakítását.

5 Hozzászólás erre: Nyitott vagy fedett önkiszolgáló autómosót építsek?
  1. […] fejezzük ki a fedett és nyitott mosóállások számát az adott létesítményen belül. Korábbi bejegyzésünkben már szót ejtettünk a nyitott mosóállás mibenlétéről, azonban az ehhez kapcsolódó […]

  2. […] fénycső alapú fényerő az elégséges megvilágítás a kényelmes autómosáshoz egy fedett önkiszolgáló autómosó beállóhelyen. Ez nagyságrendileg 4 x 5.000 Lm fényerőt jelent […]

  3. […] van akkor, ha egyszerűen még nem állunk készen a fogadásukra? Nem építettünk tetőzetet a mosónk fölé, mert nem volt rá pénzünk. Mi van akkor, ha nem tettünk a mosóhoz kefés hablándzsát? Mi van […]


[fel]

Szóljon hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..