Ahogy a beruházás során is elkövethetünk kisebb, vagy végzetes hibákat, úgy az üzemeltetés időszakában is könnyen válhatunk a saját üzletünk legnagyobb ellenségévé hibáink, rossz döntéseink sorozatával. A mosólétesítmény megépítése a munka csupán egyik, rövidebb fejezete.

Ebben a bejegyzésben néhány olyan területet igyekszünk bemutatni az önkiszolgáló autómosó üzemeltetésben, mely könnyen válhat áldozatává hibáinknak. Az egyik legnagyobb veszélyt azok a folyamatok jelentik, melyek spirálszerűen generálják az újabb és újabb rossz döntéseket.

Forráshiányos beruházás

Az egyik legkorábban elkövethető, ám hosszútávon ható hiba még a beruházás során követhető el. Sokan vágnak bele ugyanis úgy a projektbe, hogy nem rendelkeznek a megvalósításhoz szükséges forrásokkal. Igyekeznek mindezt úgy áthidalni, hogy az üzem során várt profitból gondolják majd pótolni a hiányosságokat, vagy még úgysem. Hogy mennyibe kerül egy autómosó beruházás, arról egy másik cikkünkben részletesen írunk.

Valamit azonban figyelmen kívül hagynak az így gondolkodók. Az autómosó centrum nyitását követő 6-12 hónap a létesítmény életének egyik legfontosabb időszaka. Az újdonság erejével ható üzletünk sokakat csábít a kipróbálásra. Nem csak az arra járók, hanem a más szolgáltatókkal kapcsolatban esetleg elégedetlen potenciális ügyfelek is igyekezni fognak minél hamarabb kipróbálni az új szereplőt. Ezt a folyamatot erősíti a viszonylag sűrű egyéni szintű igény a járművek tisztítására. A magyar ember inkább tekinthető igényesnek autója tisztaságát illetően. Viszonylag gyakran keressük fel ezért az autómosókat, így sok alkalom nyílik az új szereplők kipróbálására.

Egy új önkiszolgáló autómosó létesítmény a potenciálisan fontos, törzsügyfeleinek közel felét az első 6 hónap alatt szólítja meg. Ez az a bázis, mely tartósan ügyféllé válhat és elégedettségét kommunikálva új ügyfeleket is generálhat.

Mi van akkor, ha egyszerűen még nem állunk készen a fogadásukra? Nem építettünk tetőzetet a mosónk fölé, mert nem volt rá pénzünk. Mi van akkor, ha nem tettünk a mosóhoz kefés hablándzsát? Mi van akkor, ha nem építettünk be a padlóba padlófűtést? Mi van akkor, ha nem volt pénzünk porszívókra, vagy érmeváltó berendezésre, vagy szemeteskukákra? És mi van akkor, ha a kelleténél jóval kevesebb mosóállást építettünk?

Azok az ügyfelek, akik kipróbálni érkeznek minket, és akik nagyon, gyors döntést fognak hozni velünk kapcsolatban, bizonyos szinten csalódottak lesznek. Különösen igaz ez olyan helyeken, ahol a konkurencia jelenléte erősebb az átlagosnál.

Azt tanácsoljuk, hogy az anyagi kényszerből, vagy más okokból szükséges beruházási hiányosságokat mindig nagyon jól gondoljuk meg. Igyekezzünk olyan területekre korlátozni, mely kevésbé látszik veszélyesnek, és amelyeket adott esetben ügyfélként mi sem tartanánk fontosnak.

Az épített környezet állagromlása

Új autómosónk rövid időn belül a település egyik kedvelt szolgáltatójává válik. Odafigyeltünk a részletekre is. Gondoskodtunk a jó minőségű épületszerkezetről, a strapabíró közlekedőkről, a hatékony csapadékvíz elvezetésről, illetve a parkosításról.

A tapasztalat azt mutatja, hogy átlagos forgalmú önkiszolgáló autómosó létesítmény esetében az épített környezet gondozás nélküli eróziója már nyitást követő harmadik hónapban megkezdődik.

Megjelennek a felületi lerakodások, a nyári hónapokban kiszáradhatnak a füvesített felületek, gond lehet a terület csapadékvíz rendszereivel, megjelenik a szemét, a por, a kavics, kiégnek és elkoszolódnak a világítótestek.

Létesítményünk alapterülete a mosóállások számától függően akár az 1.000 m2-es burkolt felületet is meghaladhatja. Az épített környezet karbantartása kiemelkedően fontos feladatunk, melyre jó előre fel kell készülnünk. Gondoskodnunk kell a folyamatos karbantartáshoz szükséges eszközökről és az ezek elhelyezésére szolgáló helyiségről (Ilyenkor nyer értelmet a konténeres berendezés építési mód a szekrényes kivitellel szemben). Saját idő hiányában jó ötletnek látszik külső segítséget kérni ezeknek a takarítási, karbantartási munkáknak az elvégzésére. Alkalmasnak látszik erre egy részmunkaidőben foglalkoztatott konkrét személy, vagy egy kertészeti munkákra szakosodott vállalkozás is.

Bárki legyen is ennek felelőse, munkája nagyon fontos hatással van a hosszú távú működés sikerességére. Ügyfeleink nagyon érzékenyek a környezetük pillanatnyi állapotára. Azonnal észreveszik és jelezni fogják problémáikat. Megoldás hiányában épp olyan gyorsan fognak tőlünk elpártolni, ahogy bizalmukkal is megtiszteltek.

Előírtaktól eltérő üzemeltetési mód

Általában véve az önkiszolgáló autómosó üzemeltetés és szűkebb értelemben, az alkalmazott berendezésfajta is előír bizonyos követendő gyakorlatot. Ahogy arra már más bejegyzésünkben is tettünk utalást, nem kell mindent újból feltalálni. Sokan érzik úgy, hogy képesek más módon azonos, vagy jobb eredményt elérni. A tapasztalat ugyanakkor azt mutatja, hogy ezek az újítások, a kitaposott úttól való eltérés a legritkábban váltják be a hozzájuk fűzött reményeket.



Kis figyelemmel, kutatómunkával mi magunk is elleshetjük a sikeres létesítmények titkát. Érdemes nagyon alaposan megismerni a gyártó által javasolt üzemeltetési módot. Kövessük a berendezés dokumentációjában meghatározottakat. Tartsuk be a karbantartásra vonatkozó előírásokat, igyekezzünk következetesen megtartani a gyári beállításokat.

Nem megfelelő vegyszerek alkalmazása

Egy korábbi bejegyzésünkben példaként tettünk említést az autósampon és a háztartási mosogatószer közötti különbségekről. Ehhez hasonló különbségeket tapasztalhatunk a kézi, illetve gép mosási technológiákhoz kifejlesztett termékek esetében is.

Míg azon talán érdemes vitatkozni, kinek melyik samponfajta tűnik szimpatikusnak (porsampon-folyékony állagú samponok), azon már bizonyosan nem, hogy szabad-e nem erre a célra kifejlesztett terméket a berendezésben használni.

Fontos megértenie az üzemeltetőnek ugyanis, hogy a gépészeti rendszer csupán a megfelelő hőfokú és üzemi nyomású víz előállításáért felelős. A mosási hatékonyság másik fontos, – ha nem fontosabb – letéteményese az alkalmazott vegyszer, mely nélkül az előző mit sem ér. Ezeket az anyagokat kifejezetten erre a célra fejlesztik ki komoly vegyszergyártó vállalatok laboratóriumaiban az adott berendezésgyártó igényei és alkalmazott technológiája szerint. A professzionális vegyi anyagok meghatározott környezetben, vízminőség, hőmérséklet, üzemi nyomás mellett fejtik ki optimális hatásukat. Az előírtak szerint alkalmazott vegyszerek a lehető leghatékonyabbak lesznek a felhasználás során, ugyanakkor a legnagyobb védelmet is biztosítják a gépészet számára.

Az általunk alkalmazni ajánlott FLOWEY vegyszerek esetében például a DiBO három év garanciát biztosít a vízpumpákra, futásteljesítménytől függetlenül.

Ne spóroljunk a vízhőmérsékleten, illetve a vegyszeren

Egy másik cikkünkben már leszögeztük azt a fontos kitételt, mely szerint hazánkban nem találni olyan hivatalos úton forgalmazott, új berendezésfajtát, mely ne volna alkalmas a járművet megtisztítani. Mindennek csupán egyetlen, de annál fontosabb feltétele van: Be kell tartani a berendezésgyártó, illetve az alkalmazott célvegyszer által előírt üzemeltetési direktívát.

A legfontosabb ilyen paraméterek a következők:

  • Újszerű állapot megtartása, karbantartás,
  • Előírt üzemi víznyomás biztosítása,
  • Előírt vegyszer koncentráció, pH érték állandóságának biztosítása,
  • Kiáramló vízmennyiség megtartása (áztató hatás)
  • Vízminőség szinten tartása (vízkeménység foka, vezetőképesség),
  • Előírt vízhőmérséklet betartása.

Önnek, mint üzemeltetőnek természetesen lehetősége van a fent felsoroltaktól való eltérésre, de mindig tartsa szem előtt, hogy ez mindig hátrányosan befolyásolja az üzem hatékonyságát. Lejjebb lehet venni a vízhőmérsékletet az előírtakhoz képest, de ahogy a porsamponok esetébe, úgy a folyékony samponoknál is elvész a hatékonyság a hidegebb folyadékközegben.

Lehet játszani az alkalmazott vegyszer mennyiségével, de nem véletlenül határoznak meg a gyártók egy előírt pH értéket a pisztolyból kilépő vízsugár esetében. Alacsonyabb adagolási szint, akár csak kis mértékben is alacsonyabb vegyszer koncentráció esetében elvész a tisztításhoz szükséges kémiai hatóképesség legnagyobb része, mindez exponenciálisan jelentkezik.

Vegyszerforgalmazóként gyakran találkozunk kiábrándult, a forgalomra panaszkodó ügyfelekkel. Megvizsgálva a berendezés beállításait, egyértelműen látszik a probléma valódi forrása. Hideg vizes üzemben, 9-es pH érték mellett nincs az a prémium autómosó rendszer, mely képes lenne profitot termelni. Visszatérve hát a forgalmazott berendezésekre: bármelyik berendezéssel le lehet tisztítani egy autót, csak be kell tartani a játékszabályokat.

Ügyfeleink azonnal meg fogják érezni a hatékonyságcsökkenést. Elszaporodnak a vödörrel, kefével és saját samponnal érkezők, később lassan már Ők is elmaradoznak.

Ez a fajta probléma spirálszerűen képes magával rántani egy korábban sikeres üzletet is. A hibás üzemeltetés, csökkenő profitot generál, mely további megszorításokra, végső soron hibás döntésekre kényszeríti a tulajdonost. Rövid időn belül elveszti jó hírét, ügyfeleit és pénzét.

Hibás árképzés

Soha, de soha ne próbáljuk új autómosónkat akciós árral bevezetni. Ez a kedvező ár bár eleinte vonzónak tűnhet és odacsalogathat ügyfeleket, ám a tartós siker a fenti pontokban már részletezett hatékonyságból és megbízhatóságból fakad. Az alacsonyabb, bevezető árnak egyszer vége szakad és azok az ár-érzékeny ügyfelek, akiket sikerült ugyan megnyernünk hirtelen csalódott ügyfelekké vállnak.

Hagyjunk inkább időt megismerni autómosónkat, segítsük az új ügyfeleket tanácsokkal, vagy egyéb promóciós ajándékokkal.

Bizonyos határok között gyakorlatilag mindegy, hogy Ön milyen árakon kínálja szolgáltatásait. Az önkiszolgáló autómosó ügyfél már a mosás megkezdése előtt pontosan tudja mennyit szán a műveletre. Ha az árat magasnak érzi, gyorsabban végzi el dolgát, ha alacsonynak, akkor tovább időzik nálunk. Fontos azonban megtalálnunk azt az egyensúlyi állapotot, mely üzemi szinten megfelelő árrést garantál és az ügyfél számára is elfogadható ár/érték arányt biztosít.

A magasabb ár mellett nyílván növekszik az üzemi szintű árrésünk, hiszen csökkennek az üzemidőre jutó költségeink, de egyáltalán nem biztos, hogy a bevételünk is növekedni fog, mert ezt elsősorban az egyén, illetve vevőmixünk költési hajlandósága határozza meg. Ugyanakkor a magasabb ár mellett megvan az esélye az ár-érzékenyebb ügyfelek gyors elvesztésének.

Bevételeink elsősorban a növekvő felhasználó számnak, a szélesebb szolgáltatási körnek, illetve a nagyobb egyéni szintű költési hajlandóságnak köszönhetően növekedhetnek.

Alacsonyabb árakat alkalmazva veszélyes helyzetbe kerülhetünk hosszabb távon. Ebben az esetben is igaz az a kitétel, mely szerint az ügyfeleink nagyobb részét nem az alacsonyabb árszint, hanem a szolgáltatás színvonala, hatékonysága és megbízhatósága köti hozzánk. Az alacsonyabb ár ugyanakkor kisebb üzemi szintű árrést jelent, azaz változó költségeink nagyobb arányt képviselnek majd az árbevétellel szemben. A legnagyobb veszélyt a helyzetből való kilépésben látjuk. Ügyfeleink a legkisebb mértékű áremelkedést is azonnal érzékelik és ez szokásaik felülvizsgálatához vezet. Ellenlépésként (költési hajlandóságuk volumenének megőrzése érdekében) gyorsabban igyekeznek majd végezni a mosással, vagy többlet szolgáltatásra tartanak igényt. Végső soron ez a folyamat a konkurens szolgáltatók felé is vezethetik Őket.

A fentiek csupán jó tanácsok, melyeket legalább megfontolandónak ajánlunk. Ha ezeket a szabályokat szem előtt tartva és megtartva üzemelteti létesítményét, akkor hosszú és sikeres üzletben reménykedhet elégedett, hálás ügyfelekkel.

Egy válasz erre Elrontani, ami jó
  1. […] Mielőtt az erre alkalmas stratégiára kitérnénk, szögezzünk le egy igen fontos tényt. Nincs ma a magyar piacon olyan technológiai megoldás – gyártmány, márka berendezés típus –, mely megfelelő módon installálva, alkalmas cél-vegyszereket felhasználva, és a gyári előírások szerint üzemeltetve, karbantartva, ne volna képes egy járművet megtisztítani. Ha ez mégis így van, ha Önnek bárhol is ez a tapasztalata, biztos lehet benne, hogy valamilyen műszaki hibával, üzemeltetési hiányossággal, vagy egymással együttműködni képtelen termékekkel van dolga. Külön írásunkban kitérünk ezek lehetséges okaira. […]


[fel]

Szóljon hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..